Att söka rötter

Nu tänkte jag skriva lite om det här med biologiska rötter. Att söka och att finna. Och att upprätthålla kontakten efteråt.

Det är inte fel att vara nyfiken på sina rötter. Jag har svårt att tänka mig att icke-adopterade som släktforskar, till exempel, blir ifrågasatta på samma sätt som adopterade och deras familjer. Jag älskar att lyssna på min mammas berättelser om mormors uppväxt i Sundbyberg utanför Stockholm, som på den tiden var landsbygd, eller om hur mormors föräldrar växte upp. Det är alltså levande berättelser som gått i arv i generationer. Min svärmor släktforskar dessutom “på riktigt” med allt vad det innebär: letande i databaser och kyrkböcker. Tror inte att hon fått höra annat än positiva saker om det. En adopterad jag pratade med nämnde att många adoptivföräldrar känner sig hotade i sin roll som föräldrar när deras barn börjar söka efter sina rötter.

Jag vill gärna likna hela sökandeprocessen med att skaffa ett till barn; man älskar inte det äldsta barnet mindre bara för att man skaffar ett till. Även om jag inte har några barn själv, så är det nog den närmsta förklaringen jag kan ge er. När man tänker efter så är det faktiskt en rätt bra liknelse, och det är ju lite lustigt hur rollerna mellan barn och föräldrar plötsligt blir ombytta. Barnet söker efter rötter, adoptivföräldrarna blir likt svartsjuka barn osäkra på sin ställning och på barnens kärlek. Givetvis kan inte det här appliceras på alla. Tror säkert att det här även kan gälla adoptivsyskon.

Av de adopterade koreaner som söker sina rötter finner uppskattningsvis bara 2 % av dem en fysisk släkting. Hur många som sedan lyckas upprätthålla kontakt med sagda släktingar finns det förmodligen inga siffror på. Jag tror att antalet som förlorar kontakten är väldigt stor. Tid, avstånd och språkliga skillnader – framförallt de kulturella, kan göra att kontakten så småningom dör ut. Ursäkta, men med 10 års erfarenhet inom det området kan jag säga att det inte är helt lätt, det här med kontakter. Det är som ett distansförhållande extreme. Man kan vara i olika faser i livet vilket gör att kontakten kommer och går i vågor. Under en period mer kontakt, under en period mindre.

One thought on “Att söka rötter

  1. Susanne Kurtson says:

    Bra liknelse om att man inte älskar det äldsta barnet mindre för att man får ett till. Tänker på filmen om killen som sökte sina rötter i Colombia och upptäckte att hans föräldrar var hans adoptivföräldrar och de upptäckte att de fått en utökad familj.

Leave a Reply

