Buffet

image

image
Bilder från efterrättsbuffén på spa Nådendal och min förrättstallrik från kvällsbuffén på Viking Lines Åbo-båt Isabella

Efter att ha blivit bjuden på mat under 4 dagar, bestående av buffé alternativt 3-rätters så blir man lite bortskämd. Men maten på den här resan var otroligt bra och varierad. Första kvällen på båten till Helsingfors blev det som sagt 3-rätters i en a la carte-restaurang. På morgonen åt vi frukostbuffé i samma restaurang, otroligt gott! I Helsingfors när vi kom fram så fick vi besöka en hel del hotell och åt vi buffé på ett av dem.

Sedan åkte vi till Åbo med buss, och väl där så åt vi i Åbos äldsta restaurang. Tomatsoppa till förrätt, anka till varmrätt och vit chokladpannacotta till efterrätt. Vi gick också ut och satte oss på en av de “party”båtarna som ligger förtöjda längs med kanten på ån som rinner genom Åbo. Tänk Uppsala och Fyrisån så förstår ni vad jag menar. Följande dag var det frukostbuffé igen – hotellfrukost.

Jag kan bara säga att om ni vill ha en spa-upplevelse med god mat så ska ni åka till spahotellet i Nådendal i Åbo. De hade en otroligt god buffé, speciellt efterrättsbordet. Vi åkte dit efter mumindalen (se nästa inlägg) och frossade loss efter en rundvandring på hotellet! Efterrätterna var tårtor och bakelser i miniatyr, så jag åt mini-sachertårta, en mazarinkaka, en liten aprikosbakelse, en bakelse med jordgubbsmousse och en sträv, frisk yoghurtefterrätt (den vita på bilden) som vi hoppfullt antog var söt brylépudding och blev besvikna på.

Men egentligen tycker jag att maten ombord på båten var bäst. Förrättstallriken ni ser på bilden var liksom toppen på isberget, då hade jag inte tagit någon sallad. Massamassa lax och olika sillar som jag inte tog, blinier, mozzarellabollar, korv, en typ av mousse på kavring och teriyakispett. Jag bantade ner mitt urval till det godaste (och dyraste)! Sedan fanns det varmrätter av olika slag och efterrättsbordet tycker jag slog den i Nådendal med åtminstone en hästlängd. Chokladmousse, vit napoleonbakelse, frukt och glass i stora lass med sås blev mitt val.

Så summa summarum: viking line tar väl hand om sina anställda. De betalade allt och jag har typ bara lagt ut 3 Euro på en Vitamin Water att ha på bussen från Helsingfors till Åbo eftersom det var typ 28 grader i Finland. Och att maten på båtarna är himla god, jag fattar varför deras “dagskryssning”-paket inklusive mat säljer så bra som de gör. Man åker typ båt över dagen en vända och får äta buffé ombord, det låter som något för mig!

Och när jag kom hem från 06:30-morgonbåten (hem ljuva hem!) så upptäckte jag ett par stora, vita converse i hallen. Lustigt, tänkte jag. Även en välbekant jacka hängde slängd över en köksstol. Och när jag upptäckte en mac bredvid min på soffbordet skuttade jag in i sovrummet, där låg min sambo och sov sött. Han skulle ha varit i Luleå men kom hem av olika anledningar. Men mer om det i ett annat inlägg.

Leave a Reply

