Nedsatt sköldkörtelfunktion

Här kommer två artiklar om sköldkörtelproblem – den dolda folksjukdomen.
Jag föddes med nedsatt sköldkörtelfunktion, som spökar lite ibland. Dessutom finns det restriktioner och problem. Jag får exempelvis inte ta järntabletter ALLS, eller inta mjölkprodukter inom x antal timmar efter att jag tagit min medicin, kallad levaxin. Man får inte heller äta B5-vitamin inom minst 1 timme efter att man ätit levaxin eftersom den, precis som järntabletter och mjölkprodukter, hämmar kroppens upptagning av levaxin. Ja, det är mycket att tänka på…
Men om det är en läsare som har överproduktion av talg (sebum) och i allmänhet dålig hy, så kan jag tipsa om Vitamin B5 (kallad “Clearly gone”) som verkligen funkar, men prata med en läkare först om ni äter mediciner eller har andra medicinska problem. Det är faktiskt jättehärligt att ha någorlunda bra hy för första gången i mitt liv! Ps: den smakar apa i pulverform så köp kapslarna!

DN har publicerat två artiklar; titeln “Trötthet och viktuppgång kan bero på folksjukdom” kan vara lite missvisande. För mig är  “Zombietillstånd och viktpendling” mer beskrivande men det varierar från person till person.
Den andra artikeln, “Jag orkade knappt ta mig ur sängen” var väldigt bra. Min läkare på Södersjukhuset har bestämt sagt till mig att det här faktiskt är klassat som en sjukdom, och inget annat, vilket är skönt att höra med tanke på att det inte verkar tas på allvar av läkare i vissa delar av landet.

Leave a Reply

