Söndagslunch galore

För första gången har jag alltså tillagat ett helt köttstycke – rostbiff även kallad. Åh nervositeten! Men ingen fara.
Vår ugn har en elektronisk ugnstermometer och snabbval (viltbog, skinkstek, rostbiff etc etc) så man behöver inte göra så mycket. Det minimerar även risken för att göra fel, vilket kändes oerhört bra för min egen del; anledningen till att det tagit mig 5 år att försöka mig på ett köttstycke är för att jag som gammal vegetarian är väldigt dålig (otränad) på att tillaga djur – tänk om köttet blir segt, torrt eller trist? Sojakött är ju alltid mört och fint liksom.
Det var dock ingen fara, köttet blev fint rosa med mycket, mycket köttsaft.
Fast man får lite “I am robot”-känsla. Bland annat bestämde ugnen att köttet var färdigt vid 58 grader celsius och stängde av sig själv. Tur för den att vi inte ville ha genomstekt.

Så dagens söndagslunch var alltså: rostbiff (rosa) med hasselbackspotatis, rödvinssky och olika grönsaker.


Today’s sunday lunch: roast steak with partially cut-through potatoes called “Hasselbackspotatis” and red wine glaze(?) with various vegetables. Also, today was my first time cooking a big chunk of meat like this. Turned out well though!

4 thoughts on “Söndagslunch galore

  1. Eveline says:

    Gud så gott alla dessa matbilder får mig att bli så hungrig!xD Hasselbackspotatis har jag bara ätit 1 gång i livet och det var supergott!;_;

Leave a Reply

