Mot balen, mina vänner!

Om sisådär 12 timmar åker jag ner till Halmstad för bal på slottet. Eller nästan i alla fall…
Cocktailparty ner vi kommer ner, och bal på lördag med avslutande brunch på söndagen. Tufft som tusan, slår jag vad om. Frågan vi alla vill ha svaret på: hur kommer Moa klara av att gå i högklackat?

Och en annan sak jag tänkt på; jag förstår inte riktigt det där med att man får bjuda upp vem som helst. Alltså jag förstår inte riktigt meningen med det!
Nu vet jag ju att alla killar inte har flickvänner med sig, utan kanske en tjejkompis istället. Och på bal blir det plötsligt rumsrent att bjuda upp en okänd människas baldejt – tänk om det är någons flickvän? Liksom “Tjenare, får jag låna damen/herrn för en dans?” och se motviljan i den andras ansikte – och dessutom ignorera den eftersom man inte får tacka nej när man blir uppbjuden.
Så varför vill man bjuda upp en okänd människa över huvud taget när alla är där i par, det är ju inte direkt en köttmarknad à la klubb. Fattar ni vad jag menar?
Min mamma sade åt mig att jag absolut inte får neka om jag blir uppbjuden av någon. Jag tycker dock att min mor verkar aningens för positiv inför det här…


Askungen. Min klänning går i två beiga nyanser.

One thought on “Mot balen, mina vänner!

  1. Susanne Kurtson says:

    Men nu förstår jag ingenting. På min tid dansande man med alla. Två danser och sen tack. På bal trycker man sig ju inte direkt mot varandra. Så är det i Tango också fast där är det 3 danser med samma partner. Dans på bal är ju inte för att dejta. På Nobelbalen vill väl alla dansa med prinsessorna och drottningen tex.
    Det är en medeltida tradition!!
    Du får berätta hur det gick sen med klackarna och dansen. En man vars fru/tjej blir uppbjuden av många borde känna sig stolt liksom tvärtom.
    Kram

Leave a Reply

