Ett liv utan katt är som ett rum utan möbler

Som några av er säkert vet, så ser min livsplan ut så här (uppdaterad):
Plugga – just nu är det att avsluta koreanskan med en kandidat VT 2011, sedan läsa engelska för att så småningom plugga till översättare.
Skaffa jobb – som översättare, ser det ut som. Om man jobbar får man pengar, och för pengar kan man köpa mat – både katt-och människomat. Ni börjar ana vart det här ska leda?
Skaffa lägenhet – gärna tillräckligt stor för att kunna husera en… katt!

Häromdagen träffade jag kaninen Rut som bor hos Cecilia. Rut var både trevlig och söt på alla sätt och vis och hon fick igång mina katt-cravings igen.
Pälsburna köttätare har en viss, oemotståndlig personlighet. Bara det att familjekatten eller vad jag nu kan kalla henne, poserar när jag tar fram kameran. Det är grymt.
Jag vet ingen kanin som gör så. Fast nu känner jag förstås bara en kanin, och det är Rut.


Familjens vakt-katt, det är nog bästa beskrivningen. När vädret och årstiderna tillåter, så ligger hon gärna så här vid ytterdörren och spanar. Eller njuter av vädret.
Ser ni lådan till höger om henne? Den används endast i nödfall, vid snöstorm eller orkan. Annars går hon ut till gamla trädgårdslandet den jättelika kattlådan.
Förra vintern när det snöade som värst, berättade mamma, så skuttade hon alltid runt hörnet istället bara för att komma in 5 minuter senare. När det töade, uppdagades det att katten suttit på en snöhög precis runt hörnet och gjort alla sina behov där!

3 thoughts on “Ett liv utan katt är som ett rum utan möbler

  1. det är ju grymt. kommer åka tillbaka för första gången om ett år och känner att man kanske skall lära sig lite koreanska för de pratar väl inte så jättemycket engelska?

Leave a Reply

