Talk to me in Korean – how to learn Korean

Det finns nog en hel del där ute som vill lära sig ett främmande språk. För oss adopterade brukar det vara ursprungslandets språk; lustigt nog är ju japanska väldigt populärt också, oberoende av om man är adopterad från Östasien eller inte. Dessutom adopteras få eller inga barn från Japan, de har ett eget system där på gott och ont.

För er som vill lära er koreanska kommer här ett tips: talktomeinkorean.com
En väldigt bra hemsida – som dessutom är helt gratis! Man får lära sig alla delar av läsa-skriva-prata steg för steg, i sin egen takt. Skitsmart!

Jag börjar en ny (!) termin på Koreanska institutionen i Stockholm på tisdag, men tänkte att filmerna, ljudfilerna och pdf-filerna som hör till kommer att passa bra som, öh, komplement.
Eftersom det bara finns 2 koreaner på institutionen och en av dem är uppväxt i Sverige, så räknar jag med att mitt surt förvärvade uttal långsamt kommer att förvärras.
Alltså, jag skojar inte när jag säger att det nästan är nödvändigt med en lärare som har språket som modersmål! Om man inte har en eller ett par 2:a generationens koreaner (gyopo) i klassen att prata med så riskerar ens uttal att bli värre än när man först började…
Bara på den korta tiden sedan jag kom hem, har mitt uttal försvunnit helt. Och ersatts med något som bäst kan beskrivas som taget ur “Den ofrivillige golfaren“!

Innan jag åkte till Korea och pluggade, gled jag igenom skoldagarna i mer eller mindre harmoni och tänkte inte på mitt kassa uttal. Tills en dag då jag och en av lärarna totalt missförstod varandra, båda på grund av den andres försvenskade uttal.
Och då insåg jag att det var dags att bryta nya marker. Fort.

Så, nämnde jag att det är en stor chans att jag blir ensam den här terminen? Och då vi är ändå Nordens största institution. Så jag räknar med att glatt skutta dit två halvdagar i veckan och sedan sitta i min ensamhet och lyssna på koreanska ljudfiler av olika slag. När jag inte sliter mitt permanentade hår över dessa skitroliga texter som jag måste skriva eller läsa.

Klarar jag det, så har jag min kandidatexamen att påbörja nästan termin.

For all of you out there who by some reason wants to learn Korean – you’re in luck! Because talktomeinkorean.com is both fun and for free! And it also comes with pictures and movies!

I will use those sound files as a complement to school. Ever since I set foot upon Swedish soil again, my Korean pronounciation has gradually disappeared. And it will continue to get worse since there aren’t many Korean teachers here that are Korean natives.

So I’m gonna sit with my mp3 and listen to Korean mp3-files when I’m not in school or writing my twice-weekly A4 paper-homework about a random topic decided by my teacher.

And then there’s this thick book which can destroy any kind of bag it gets into contact with. The book’s pages are filled with stuff like Alfred Nobel or why one shouldn’t jog during morning hours in Seoul.
So, every chapter usually comes with 7 pages of new words to cram. Which means I’ll be busy – but if I can persevere, I’ll be starting on my bachelor’s degree next semester.

6 thoughts on “Talk to me in Korean – how to learn Korean

  1. Du är duktig du Moa!
    Jag funderade på att börja på termin 5 nu och frågade Kang om jag kunde lämna in resterande uppgifter men det fick jag inte. Hon sa att jag måste gå om termin 4. I’m like WHAT? Tydligen vill dom inte ha fler elever?

  2. Moa says:

    Det verkar som om de gjort om upplägget lite på termin 4, sade Parisa. Eller så hatar Kang oss, eller vill inte arbeta mer extra. Det var ju knappt så att jag fick börja, ser verkligen fram emot idag…

Leave a Reply

