Svenska adoptivföräldrar skickar tillbaka barn – del 2

Nu verkar ju samhället ha lugnat ner sig lite när det gäller debatten.

Jag fick två kommentarer på bloggen som man kan fundera över. Båda skrev att flickan var adopterad av släktingar här i Sverige och att fallet alltså inte var så “hemskt som media försökte få det att framstå”. Den första berättade också att adoptivföräldrarna, släktingarna, hade “delad vårdnad” med flickans pappa i Gambia.

Den andra kommentaren påpekade också noga att adoptivföräldrarna inte var etniska svenskar, den kommentaren tog jag bort eftersom det var skräppost från nassesvin. Oavsett om det låg någon sanning i kommentaren eller inte så vill jag varken ha mass-publicerad skräppost eller nassesvin på min blogg.
Så den första kommentaren fick vara kvar eftersom det inte fanns spam-varning på den och inte heller några nazistiska undertoner.

Men det jag känner är att varken adoptivföräldrarnas etniska tillhörighet, eller flickans juridiska relation till sin pappa, borde påverka hur vi känner inför fallet.
Faktum kvarstår ju att en flicka kom till ett nytt land och en helt ny kultur – vid en rätt hög ålder dessutom! Och hinner rota sig här med kompisar och språk i ett par år,  för att sedan flytta tillbaka. Jag tror inte att det finns något barn som skulle vilja det. Eller ens en vuxen som vill – vuxna som läser detta och som flyttat runt kanske kan skänka det en tanke eller två.
Även om man som vuxen kan välja själv, inte tar man bara sitt pick och pack och flyttar utan att det får känslomässiga konsekvenser?

Själv tycker jag att det kan vara riktigt jobbigt att bo i kappsäck, eller att flytta. Man hinner ju få en känslomässig relation till platser och personer, som sedan måste rivas upp och ibland “ersättas” med nya.
Vad ska då den här flickan känna?

Leave a Reply

