Bjöd in våldtäktsman – får inte sparken

Jag är faktiskt döpt. Jag är till och med konfirmerad, men vi ska inte gå in mer på det här och nu. Men kan dock tillägga att jag trivs bland buddhistiska tempel samt att jag ser Sofia kyrka från mitt fönster.

Det jag ville säga var att prästen i församlingen jag kommer ifrån var väldigt speciellt, på ett bra sätt. Honom kunde man prata med och fråga vad man ville för han hade ett svar på allt. Stackars honom, som fick ta hand om en grupp vildar till konfirmander.
Vi hade också en präst på gymnasiet där jag gick, han hade stort skägg och kom ungefär en gång i veckan. Till hans mysiga lilla rum kunde man gå om man ville vila eller prata. Jag gick dit en gång med en kompis som behövde prata av sig, han var ett väldigt fint stöd även om jag inte kommer ihåg exakt vad det pratades om. Men han var där.

Därför blir man ju ännu argare när man läser om prästen som lät en våldtäktsman gå på skolavslutningen. Även om det inte ska ha varit hans ansvar borde väl prästen, i egenskap av vuxen och som präst ha stöttat flickan som blev våldtagen?! Kan tilläggas att pojken, enligt mediebevakningen, våldtog en till flicka under skolavslutningen.

Det låter ju väldigt snällt att mannen får ha kvar sitt prästämbete. Att vara präst är ju lite som en livsstil, inte bara ett yrke.
Förmodligen är det inte lika snällt som det låter, en präst är ju beroende av sin församlings stöd och tillit – vem vill gå och bikta sig hos en präst som inte tog avstånd från våldtäktsmannen, utan istället bjöd in honom till en högtid?
Den där prästen har nog förbrukat all tillit han hade hos den församlingen. Om jag tillhörde samma församling hade jag börjat samla in namnunderskrifter för att få honom förflyttad.

Leave a Reply

