Borg siktar på euron – DN

I mina vackra ungdomsår, så vackra de kan bli, försökte jag vara lite politiskt aktiv. Vi pratade aldrig politik hemma vid köksbordet, och gör det fortfarande inte. Min käre far förklarade, när jag frågade honom varför, att han ville att jag och bror skulle få reda ut våra egna åsikter och politiska tillhörighet utan hans påverkan. Man är ju faktiskt väldigt lättpåverkad som ung och föräldrarna har förstås första chansen att påverka sina barn i den ena eller andra riktningen.

Som det nu blev, så är min bror egen företagare och röstar moderat. Pappa är socialdemokrat, eller som han uttryckte det: “Trots att vi blivit, eller är medelklass, så har vi faktiskt rätt humana åsikter”. Det citatet är taget ur mitt eget minne, och alltså inget som går att ställa honom till svars för – han har säkert glömt bort att han någonsin sagt det under en bilfärd in till Visby för många år sedan. Överhuvudtaget tycker jag att min pappa har bra åsikter – humana. Och varför han röstar socialdemokratiskt vet jag faktiskt fortfarande inte.

Men i gymnasiet så kom då EURON. Och vilda diskussioner om EMU. Jag kan bara säga att jag är emot skiten, av flera olika anledningar. Nu är jag inte heller väldigt påläst men man får ju faktiskt följa magkänslan. Och min magkänsla säger följande:

  • Jag väntar fortfarande på the groundbreaking news att man har börjat printa falska eurosedlar i större utsträckning. Jag tror inte att det finns en valuta som inte går att förfalska.
  • Medlemsländerna som använder EMU. Det är för många länder med dålig ekonomi – hej Grekland! Anledningen till att grekernas situation ser ut som den gör, ska vara att politikerna gärna ville leka med de stora pojkarna – och trollade lite med några siffror så att ekonomin skulle se bättre ut än den var.
    Nu får grekerna (och de stora bankerna) betala för det, men man får se det positiva; Grekland kanske blir Europas svar på Thailand, med sjukt billiga priser, god mat och vita sandstränder? Greker, börja bygga bungalows! (Och nu har jag inte ens gått in på alla före detta sovjetnationer som skulle älska att få sig lite euro).
  • Det känns lite jobbigt att dela valuta med en massa andra nationer som vi säkert inte ens kommer bra överens med. Hur ser det ut i EU egentligen, är EU verkligen så bra för Sverige? Makten har ju flyttats till Bryssel och bort från oss. Hur mycket mer (eller mindre) kommer vi att ha att säga till om, ifall vi får gemensam valuta? Tänk efter; vill vi verkligen att Berlusconi ska ha nåt att säga till om Sveriges ekonomi? Ännu mer än han redan har, menar jag.

Har ni några tillägg så får ni gärna mejla in dem. Eller lite mer fakta vore trevligt.

One thought on “Borg siktar på euron – DN

Leave a Reply

