Let’s go international!

Or at least part Korean. Beginning January 2011, adoptees or Overseas Koreans are eligible for dual citizenship. Which means that we can play on Korean national teams in sports, and vote in the presidential election every 7-or so year. I personally don’t drool at the thought of a Korean citizenship. But funny thing is, that the coach for the Korean national floorball (innebandy) team suggested that I get one and play in the girls’ team. He’s Swedish, by the way – the coach, I mean.

Tyvärr känner jag inte att jag har tillräckligt mycket gemensamt med koreanerna för att vilja ha ett koreanskt medborgarskap. Det måste ju ha sina för-och nackdelar med ett dubbelt medborgarskap.

Åh, och förra helgen inträffade något stort. För mig. Jag promenerade tillsammans med Sambon och vän på Södermalm när ett litet barn kom springande på gatan som korsade vår. Hon såg ut som en liten “cocktail” tänkte jag – halvkoreanska barn är nämligen alltid söta, hittills har jag inte träffat en enda unge som inte är det.

Och efter flickebarnet kommer Lena Sundström – inspirerande journalist, grävande författare (och adopterad) – gående tillsammans med han från Bo Kaspers Orkester som är hennes make. Under dessa korta sekunder när vi passerade varandra, hann jag notera att hon var ännu vackrare i verkligheten än på de aftonbladet-bilder jag sett – jag missade avsnittet av “På Spåret” som hon deltog i.
Nu var jag var väldigt nära att springa fram och be om en autograf men höll mig i skinnet – även skönskrivande författare och journalister måste ju få ha sitt privatliv, antar jag. Suck…

One thought on “Let’s go international!

Leave a Reply

