Julklappsjakt

Jag jobbar på ett rätt fett inlägg med en hel del bilder från Pohang-resan. Men det får vänta lite, jag har viktigare saker för mig.

Nämligen julklappar. Det är inte direkt som att gå till H&M och köpa något, vad kan man köpa för julklappar? Tankestillestånd, jag kommer inte ens ihåg vad jag brukar ge familjen för något i vanliga fall heller. Strumpor till pappa? Härligt, han får koreanska strumpor som flugit över halva världen. Nej, det får bli något annat den här gången. Jag behöver dessutom något som inte väger tokmycket.
Och var köper man saker i den här staden? Jag vet ju för sjutton ingenting i det här landet! Dessutom vågar jag inte köpa kläder heller, de kör med lite annorlunda storlekar här borta och det enda jag känner till är skostorleken – min egen. Men en varm och snygg halsduk eller två kan väl i alla fall inhandlas?

Nu tänker jag åka till Dongdaemun market. Problemet är egentligen inte bara att jag ska hitta saker, utan att jag också ska kunna köpa dem. Medan mina andra utländska vänner får komplimanger för sin koreanska oavsett om de bara säger tack eller hej, behandlar koreaner mig som ett UFO eller som en efterbliven korean. Någon som det är synd om helt enkelt. Och så förstår jag inte allt vad försäljarna säger, men språket kan man ju alltid ta sig förbi på ett eller annat sätt.
Hittar jag inget där, köper jag kläder till mig själv och sedan åker jag någon annanstans. Problemet är att jag lyckats vända dygnet till nästan-svensk tid, och snart är det mörkt medan klockan bara är 8:09 i Sverige.
Borde jag skicka mat? Köpa en massa snacks och annat i matväg som går och skicka, stoppa ner allt i en kartong och flyga det hem till mina föräldrar?

Leave a Reply

