How to survive school

Det här inlägget kommer säkert att få en uppföljare, om inte den här veckan så i alla fall nästa termin.

Nej bloggen ligger inte nere. Men jag har stött på det klassiska “after midterms”-problemet; jag pluggade helt enkelt för mycket förut och har kommit in i en svacka sådär lämpligt lagom till mina finals. Och så blev jag förkyld också och kunde inte gå utanför huset för att plugga – och i det huset var det mycket svårt att få något vettigt gjort så jag slappade mest i ett par dagar. Läste en bättre begagnad bok, spelade lite spel och såg en film.
Två kapitel och tre dagar kvar. Jag undrar hur de har tänkt att vi ska hinna med det.

Dessutom har jag flyttat. Bilder på det nya hemmet kommer förmodligen på tisdag eftermiddag lokal tid – på måndagen är det finals. Och på kvällen ska jag spela innebandy och leka social korean med innebandygänget. Men jag trivs i mitt nya hem, även om jag bara har en säng och ett skrivbord i mitt rum just nu – ingen garderob eller klädhängare så jag är fortfarande ouppackad, men just nu har jag andra prioriteringar.

Apropå innebandy; koreanska tjejlaget har en halvt fascistisk tränare, väldigt korean-style fascist dessutom. En fascist med visselpipa som bär keps inomhus dessutom. En av de koreanska tjejerna erkände för mig att hon tyckte att jag var läskig. Jag undrar om hon menade av eller på planen?

Moa-logiken slår till: om jag sitter uppe hela den här kvällen och pluggar, så jag jag sova tidigare imorgon kväll eftersom jag har “role play”-prov med en partner på fredag. Yes, vi parades återigen ihop genom lottning i klassen och jag är nöjd med min partner. Så på fredag kommer vi att få dra en random pappersbit med en “pretend”-situation på och dra igenom den på koreanska framför en lärare.

Och jag har sett 2010 på bio här. Den var okej, jag är lättimponerad och gillar actionfilmer där man inte behöver tänka. Spoilers: “alla” vuxna ryssarna i filmen dog efter att ha gjort en hjältemodig handling. The cold war is alive and well in Hollywood?

Leave a Reply

