Svar på fråga: resa Seoul – Pusan

Eller hur det nu ska stavas. Ni som är mer erfarna när det gäller resor så långt söderut för gärna kommentera (Pudding).
Tack för kommentaren Nina!

Det lättaste och bekvämaste sättet är helt klart att åka tåg, dessutom är tåg ungefär så roligt som det kan bli att åka färdmedel i Korea; att åka taxi är en utmaning (för livet om inte annat) eftersom taxichaufförerna gärna kör som galningar, och busschaufförerna är helt enkelt taxichaufförer med rejäla penisförlängare.
Åker man KTX, som är det snabbaste tåget, tar resan ca 3 timmar och kostar 51,200 KRW per biljett för en plats i “standardklass” enligt Korail. Man kan också åka tåg med Maeul-klass som stannar oftare vilket gör att resan tar längre tid men den blir inte nödvändigtvis så pass billigt att det blir värt den extra tiden.

Ett annat alternativ är att åka buss. Men varför åka buss när man kan åka tåg?
Fördelarna med tåg är att de är mer eller mindre rena, har toaletter om man blir nödig eller åksjuk och dessutom kan man köpa mat ombord. Och kolla på snygga tågvärdinnor; tågvärdarna brukar oftast vara gamla gubbar.
Men den största fördelen vore nog att man kan boka biljetten på internet via den engelskspråkiga hemsidan. Jag har själv aldrig gjort det men kikat in på hemsidan då och då för att kolla priser och tider till olika platser jag vill åka till.

Fler tips på saker man kan göra i Pusan: Lees Korea blog handlar om en adopterad kille från Australien som bott och arbetat som engelskalärare i Pusan tills rätt nyligen, då han flyttade till Seoul för att börja studera.

Så lycka till med resan, och fler frågor mottages tacksamt! Det här var rätt roligt, jag känner mig nästan som bloggaren the Korean! Fast inte lika påläst eller på långa vägar populär.

6 thoughts on “Svar på fråga: resa Seoul – Pusan

  1. KTXtåget är helt klart bekvämast (well efter flyg dådå) men att åka dom där långdistansbussarna är nog lugnt. Dom är stora, svala, tysta och bekväma. Jag hatar ju att åka buss annars och tyckte att resan mellan Masan-Seoul gick jättebra. :)

  2. Moa says:

    Cecilia: Jag åkte en buss från Dong-daegu till Pohang och det gick också bra, men jag vet inte vilken buss det var. Var kollar man priser på buss? Jag åkte på en 4-dagars rundresa med buss när jag var yngre och mådde illa nästan hela tiden. Nu känner jag “Moa ska åka buss Seoul-Pohang i +5 timmar”-vibbar från mina systrar så jag får nog vänja mig.

  3. Johan says:

    Det finns ett ännu billigare och långsammare tåg som heter Mugunghwa. Det åkte jag till Busan förra sommaren för 15.000 won. Det stannar överallt och är ett riktigt mjölktåg, men rent och bekvämt.

Leave a Reply

