To Kumi and back

Äntligen en uppdatering; det här är lite bilder från min resa till Kumi och Kyôngsanbuk-do där två av mina systrar bor. Det är ungefär 3,5 timme dit med tåg och ca 5 timmar till en annan syster som bor i Pohang på östkusten.
På ditresan fick jag en mandarin av kvinnan som satt bredvid mig på tåget. Koreaner är riktigt vänskapliga typer, i alla fall så fort man kommer en bit utanför huvudstaden.

De hade permanentat håret på min systerson. Det kan ha varit för att de såg hur mycket hår jag fick av min permanent i somras, och resultatet blev ju en massa hår på en pojke som knappt hade något hår tidigare.
Ska jag vara ärlig så får jag känningar av att min äldsta syster ser honom som sin accessoar, snarare än som sitt barn. Perfekt uppträdande bland folk är ett krav, annars blir det stryk; dessutom verkar stackaren avsky permanenten och blev ledsen om man kommenterade hans hår. Han är 2,5 år nu, och hans ordförråd har blivit större och dessutom är han lite lugnare än tidigare – och mer väluppfostrad. Men det kan också ha varit på grund av att han var sjuk.

Först hörde mina systrar nämligen inte av sig. Alls. Senare ringde min syster från Pohang och berättade att systersönerna förmodligen har smittat varandra i någon förkylning, och därför hade man inte haft tid att höra av sig. Sedan bestämdes det att jag skulle åka tåg till den av systrarna vars barn hunnit bli friskt till helgen.
Så skedde dock inte, utan jag skickades helt enkelt till Kumi eftersom det låg närmast och för att familjen i Pohang var däckade i sjukdom; familjen i Kumi var bara förkylda. Moa skickas alltså till en förkyld familj med en unge som springer runt och snörvlar, och tafsar på allt han kommer åt.
På lördagen åkte dessutom familjen minus jag till sjukhuset av någon anledning. Hm…

DSC08378

DSC08379

Systersonen äter musslor. Hans pappa äter också, medan de väntar på att den riktiga lunchen ska bli färdig. Jag förstod inte riktigt logiken i att äta något medan mina två systrar slavade iväg i köket, men det måste vara skönt att vara kille i Korea om man inte vill hjälpa till med hushållssysslor. För det behöver man inte.
Min svågers bidrag till det hela var att lämna efter sig en hög med musselskal och ropa: “Nu kommer maten, kom och sätt er!” när mina systrar äntligen kämpat färdigt med lunchen. Najs. Om min pappa hade försökt göra det hemma så hade han nog hänvisats till soffan och en luftdiet.

DSC08381

Shabu-shabu

DSC08380

I den här familjen är ingen av oss lika varandra, allra minst systrarna. I vanliga fall kanske man skulle bli orolig att adoptionsbyrån tog fel familj när de letade upp dem, eller av någon annan anledning oroa sig (the Truman show anyone?).
Min äldsta syster till vänster har gift upp sig och hennes man jobbar på LG electronics. Min syster till höger jobbar som underhuggare/sekreterare på ett företag samt slavar lite allmänt hos min äldsta syster som hon bor hos. Gissa vem som diskade efter maten?

I sedvanlig ordning skickade min äldsta syster ut oss yngre systrar för en “shoppingrunda”. Eftersom ingen av oss egentligen behövde köpa något, så gissar jag att det vara var en ursäkt för att kärnfamiljen vill vara ifred lite. Däremot gick det bättre att umgås den här gången eftersom min koreanska har blivit bättre. Men vi har fortfarande inga gemensamma intressen att prata om, vilket försvårar den sociala delen. Man kan ju inte prata om skola, jobb och väder i flera timmar. Eller, jag ställde frågorna och min syster svarade på dem.

DSC08382

Ett café i Kumi där de hade prinsesstema på allt. Det var bara killar som jobbade där, och bara tjejer som var gäster. Not really my cup of tea, däremot var téet väldigt gott.

Sammanfattning: jag gillar koreanska “landsbygden” mer än huvudstaden. Alla är mindre stressade och mer snälla, och dialekten är mer eller mindre förståelig.

Leave a Reply

