Moa flyttar…

…den 30 november flyttar jag ut ur InKas där jag bor nu, till Seokgye där Yasmine och en korean delar lägenhet. Jag kommer att bo med dem, närmare skolan, i ett eget rum – med plats för en människa till på golvet. Och lägenhetsnumret är exakt samma som lägenheten hemma i Stockholm.

På torsdag och fredag har jag midterms. Torsdagen ägnas åt muntliga sådana och på fredagen blir det “allt det andra” plus en muntlig intervju med en lärare.
Så bilduppdateringen får vänta lite.

DSC08437DSC08438Jag och en japanska gick med alla kineser minus två (plus en extra från en annan klass) för att äta kamcha-tang. Även kallad “potatisgryta” eftersom den goda grytan, fylld med kött och grönsaker, även ska innehålla potatis – enligt alla reklambilder som hängde på restaurangens väggar, men av någon anledning uteblev potatisen. Skumt…
Dessutom fick vi sitta på golvet, dock med kuddar under rumpan. Och äta med pinnar. Jag fick beröm för mina golvsittande färdigheter, och även för att jag kunde äta med pinnar (svensk som jag är).

DSC08440

DSC08442

DSC08445Efteråt gick några av oss till DaVinci Coffee och pluggade inför våra midterms. Det är den sista bilden som gör stället mest rättvisa ljusmässigt sätt, och jag gillar caféet eftersom det oftast är rätt lugnt och de bara spelar musik på låg volym – och gärna pianomusik.
Jag ville ha iste med citron men fick vanligt te för att jag är en klant. Som också var jättegott. Och efter att jag druckit upp allt, hällde jag kallt vatten i koppen så att jag fick mitt iste.
Något väldigt positivt med Korea är att man kan sitta på samma café och plugga i timmar utan att bli utsjasad. På vissa ställen är det också okej att ta med sig egna ätbara saker in, inom en viss gräns.

DSC08446Peppero-day är antågande, den 11/11 är det dags eftersom ettorna ser ut som – peppero. Och det är en helt och hållet påhittad dag av företaget som tillverkar Peppero, lite som alla hjärtans dag och ungefär lika kommersiellt också. Askarna på bilden är ungefär 30cm i längd men jag är rätt kass på ögonmått. Min sambo hälsade att han gärna ville ha den största och dyraste jag kunde hitta.

Leave a Reply

