The ultimate social experiment

Vi går tillbaka till den gamla varianten med bild först – text sedan.
Imorgon har jag lektion igen, det är inget vanligt förekommande för koreaner men vår skola schabblade till det med vårt schema så vi missade en veckas lektioner. Det tas igen genom en lördagslektion samt en obligatorisk “taekwondo-musikal” efteråt. Förmodligen blir det taekwondouppvisning till musik.

Det här är en lite snabb uppdatering av veckorna som gått. Alltså åt vi inte båda efterrätterna, gatumat och bowlade på en och samma kväll, riktigt så roliga var vi inte. Vi åt faktiskt bara en av efterrätterna, och bowlade. Den andra kvällen åt vi gatumat och sedan tårta.

DSC08410

DSC08358DSC08359

DSC08360

DSC08363

DSC08412

Först lite bilder från vårt klassrum: hälften av klassen består utav rätt unga kineser och de gillar att sova. Killen som inte sover är lite äldre, och hans hobby är att dricka alkohol. Det handlade hans “Min hobby”-presentation om.
Tjejerna är en kinesiska och en taiwanesiska, båda höjer genomsnittsåldern i klassen lite.

DSC08367

Grönt te-latte. Gott och dyrt (30 kr). Jag har fastnat för grönt te och “lemonade” som i princip är kall citronte, serveras ibland med iskross.

DSC08372

Koreansk gatumat, man måste älska den! Små gatustånd som drivs av koreanska tanter och som säljer god och tveksamt nyttig mat i stora kvantiteter, för en riktigt billig peng. Allt från “twigim” som är olika friterade grönsaker eller räkor, till “kimbap” som är koreanska sushirullar fyllda med ägg, spenat, morot – till min favorit: koreansk korv, sundae!

DSC08374

Moa mumsar koreansk nudelkorv. I bakgrunden ser ni till vänster små rullar “kimbap” och till höger ett berg av “twigim”.

DSC08375

Samantha gör slut på twigim-on-stick

DSC08376

DSC08377

DSC08411

Samantha tog oss till ett ställe som säljer riktigt goda tårtor. Det är överraskande svårt att få tag på i det här landet, men dessa smakade exakt som mammas jordgubbstårta. Och en banan- och chokladvariant också.
Dessutom pratar ägaren engelska och sist jag var där fick jag en “pumpkin tarte” (sista bilden) helt gratis! “Service” kallas det i Korea, när man får saker på köpet. Idag fick jag till exempel ett mini-paket kimchi fasttejpat på det stora kimchipaketet som jag köpte. Två olika sorters service, och jag gillar dem båda!

DSC08385

DSC08384

Allt i Korea är till för att delas, det gillar jag med det här landet. Den här efterrätten med choklad-banan-maräng var stor nog att dela på tre eller fyra personer, för ca 6000KRW.

DSC08387DSC08389

-Moa: Åh Yaz, vad hade du tänkt göra med den där vattenmelonen?

DSC08390

Yaz: Det är ingen vattenmelon, din dumsnut – det är ett bowlingklot. STRIKE!

DSC08395
Bilden är från andra omgången; den första omgången vanns av Yaz med mig och Alex som tvåor. Omgången på bilden vanns av både Alex (nummer 1) och Samantha (nummer 3), vilket betyder att jag (nummer 2) var den enda som inte vann alls.

DSC08416

Övrigt: När koreaner gillar något, så gillar de verkligen till 100%. Det här är konserverad tonfisk-avdelningen i snabbköpet. Den är ungefär lika stor som spam-avdelningen bredvid.

Jag funderar på att göra ett inlägg om “the ultimate social experiment” eller dylikt. Men det kommer få stark varning för patriotism, lite rasism och starka fördomar. Så istället bakar jag in det i det här inlägget.

Idén fick jag när jag var och joggade på löparbanan i våra hoods. Jag gillar att jogga på kvällen, men det är jag inte ensam om – dussintals små koreanska tanter och unga tjejer samt en gubbe på cykel hade fått samma idé.
Gemensamt för alla utom gubben på cykeln, är att man går. Vissa i snabb promenadtakt samtidigt som de svänger armarna fortare än benen rör sig, medan andra helt enkelt promenerar. Majoriteten, förutom några unga tjejer i högklackat, har på sig riktigt seriösa träningsset.
Jag börjar jogga. Efter ett par varv märker jag att flera andra också börjar jogga, mest unga tjejer i munkjackor. En av tanterna börjar gå baklänges, eftersom det tydligen ska förbränna mer fett på något sätt. Och när flera andra snart börjar göra samma sak, får Moa en “Monkey see, monkey do“-uppenbarelse.
Och börjar springa. Baklänges.

Det är nu vi kommer till den lite smått rasistiska delen, så jag hoppas att dem som känner mig inte förvandlas till upprörda netizens utan istället tänker “Men det är Moa, hon brukar kategorisera ihop hela folkslag men menar inget illa med det/menar det egentligen inte”.
Men jag fick lite samma vibbar som jag fick med mongolerna i kvällsklassen, dem som upprepade vad läraren sade fast med en sjukt hög ljudnivå som låg på 110% av en vanlig människas; ibland tänker jag att det måste vara ett rätt lätt jobb att vara diktator i Asien.

Grupptryck och allt annat är ju en bra förklaring, precis som koreaners uppenbara förkärlek till grupptillhörighet hellre än individualism. Och jag själv blev ju påverkad av tanten som började gå baklänges.
Men nu när jag insett att man kan få koreaner att göra riktigt roliga saker in the name of grupptillhörighet, exempelvis så började en del av koreanerna att stretcha när jag gjorde det även om de förmodligen inte visste varför. Så blir jag liksom lite nyfiken; vad mer kan man få dem att göra? Förutom att kasta molotov-coctails eller få kvinnorna att hårdpermanenta sitt hår, för det verkar de ju kunna själva.
Bara i staden där jag bor, har jag 12 miljoner koreaner och dessutom en närliggande löparbana att prova liknande försök på. Tips mottages gärna!

Jag måste nästan tillägga, att även om det inte var en överväldigande majoritet som gjorde det så har det varje gång jag joggat varit folk som “härmar” det man gör. När jag och Yaz joggade till exempel, så var det ingen som rörde sig snabbare än i promenadtakt innan vi satte fart på benen. Efter det ökade antalet något, men inte så att det var 90% direkt utan vanligtvis kanske max 20-15% ligger närmare sanningen.
Så att inte göra det här tillägget, hade fått det att låta som om koreaner är ena riktiga korkskallar som inte kan tänka själva.
Men det såg väldigt roligt ut och jag räknade till nästan mellan fem och tio koreaner som i omgångar försökte springa baklänges.

Leave a Reply

