Moa gör en god(?) gärning

Jag ska prova ett nytt system för mina bilder: bildtext först – sedan tillhörande bild. Vi provar det systemet istället för det tidigare och ser hur pedagogiskt det blir.

Här kommer alltså en snabb bildserie på den Elaka Kattanten. Hon slog sig ner vid min t-banestation och sålde djurungar, mest söta kattungar och hundvalpar som fortfarande borde vara med sina syskon och sin mamma för att inte bli socialt missanpassade. Dem förvarade hon i en alldeles för liten pappkartong, och höll dem på plats med repstumpar runt halsarna. Självklart kom massa förbipasserande och gullade med de skygga små liven, men ingen köpte – såklart. Moa Andersson dislikes this.
Så jag fotade tanten lite indiskret ett par gånger, vilket hon såg (se bild 2). Så efter ett par-tre bilder packade hon ner alla djuren i papplådan (bild 3) och drog sig därifrån. Men inte förrän att ha försökt prata med mig. Jag tror hon undrade om jag ville köpa en unge, eller om jag var från polisen. Fast jag kunde liksom inte sluta stirra på den stora biten rödpeppar som fastnat i gluggen mellan människans framtänder, och svarade “No korean”. Då gick hon iväg och sedan dess har jag inte sett till henne.

Så jag kanske inte gjorde en god gärning genom att skrämma bort tanten – jag kanske till och med minskade djurens chanser att hitta ett nytt hem; men ända sedan jag såg den bak-och-framvända  hunden fastbunden på biltaket första gången jag var här som barn, har jag förstått att koreaner inte ser på djur på samma sätt som de flesta svenskar gör. Eftersom det inte är någon idé att predika för en korean om vikten att behandla djur väl – de äter hundar här – så kan jag åtminstone jobba på att slippa se skiten varje dag i min egen tunnelbana. Alternativet hade väl varit att försöka ignorera det hela, eller till och med att åtminstone försöka mata djuren på något sätt, inser jag ju nu.

Om jag vore en uppfinnare så skulle jag göra en mackapär som omvandlar alla de koreanska pojkbandens fanklubbar till djurrättsaktivister istället.

DSC08329

DSC08330DSC08331

Nu ska jag sortera resten av mina bilder innan det blir inlägg av dem.

Leave a Reply

