It’s a Korean world

Något väldigt lustigt hände i hissen. Jag har märkt att andra hissåkare bugar för varandra innan de går av på sin våning. Och idag hände det.
En kille i skoluniform åkte hissen med mig, och innan han klev av på våning tio så vände han sig mot mig och bugade lite lätt. Oh maj GAWD! :-D

Två sekunder efter att han rundat hörnet hörde jag hur han drog en rejäl spottloska. Inomhus.

Följande är bilderna jag tog idag. Det blev rätt fega bilder på den koreanska “pöbeln” – dessutom ett ganska missvisande ord eftersom jag lyckats ta mig in på koreas motsvarighet till ett Ivy league-university. Jag kan tänka mig att det känns riktigt bittert för de stackarna som från början bott med familj i närheten av denna skola och av olika anledningar – brist på pengar eller bra betyg – inte kom in där utan får gå förbi den varje dag på väg till tunnelbanan och sitt egna, inte lika fina, universitet.
I alla fall, så skippade jag tunnelbanebilderna och litade på min kamera med super-zoom. Riktiga paparazzi-bilder blev det på ett härligt höstvarmt campus. Jag hörde att det snöat i stockholm, själv tvekade jag om jag skulle ta på mig jackan när jag nyss var tvungen att springa ett varv runt kvarteret – klockan var nio på kvällen.
I alla fall, så är bilderna nedan från mitt klassrum och sedan bara smygfotade bilder på koreaner runtom campus. Jag ville inte riskera att fastna i en koreansk tunnelbanevagn med en ilsken permanentad tant som inte uppskattar att hamna på bild, så inga tunnelbanebilder.

Det sitter en tjej i mitt klassrum, hon är kinesiska men hennes koreanska namn är HA Mun-kyong. Jag är säker på att hennes kinesiska namn är mycket finare(?) men kineser beslutar sig vanligtvis för att använda de lokala varianterna av sina namn så fort de landat på koreansk mark.Jag använder också mitt koreanska namn, eftersom ingen människa här verkar ha hört talas om “Moa” tidigare utan alltid frågar ett par gånger till i snabb följd. Men mitt koreanska namn uttalas inte som det stavas så jag är liksom tillbaka på ruta ett. Problemet är inte att koreanerna inte kan läsa mitt koreanska namn, utan att den enda koreanen som finns i klassrummet är läraren och resten är kineser och japaner. Som inte kan uttala mitt koreanska namn rätt ens när de får det skrivet på papper.

DSC08319

DSC08322

DSC08323

DSC08324

DSC08325

6 thoughts on “It’s a Korean world

  1. Kristoffer says:

    Hejsan! Snubblade in här, min sambo är adopterad och jag funderar lite på hur hennes koreanska namn verkligen uttalas, något du kan bistå med?

  2. Moa says:

    Hej, jag mejlade dig på adressen du angav men har inte fått nåt svar. Men jag hjälper såklart om jag kan!

  3. Hallå hallå! Ja råkade komma in här men har en snabb fråga ändå. Jag försöker hitta någonstans för att ta reda på mitt koreanska namn Elin men hittar inte någonstans. Vet du något ställe där man kan ta reda på sitt koreanska namn?

  4. Hej Elin! Vill du veta hur ditt svenska namn stavas med koreanska tecken? Eller har du ett koreanskt namn som du vill ha utskrivet på koreanska?
    Hälsningar Moa

  5. elin says:

    Hej, ja de kan man väl säga att jag vill :)
    Sen har jag kompisar som har tagit reda på vad deras japanska namn. Dock vill ju jag veta vad mitt koreanska namn är, vilket är väldigt svårt att hittsa på Internet. Så bara det lilla du kan ge mig är en guld värt i mina ögon :)

  6. Hej igen Elin! Ditt namn på koreanska stavas 엘린. Koreanska och japanska är ju två helt olika språk; japanskan är mer baserat på kinesiska tecken vilket gör att ditt “koreanska namn” helt enkelt är ditt svenska namn, skrivet med koreanska tecken. Läs mer här: http://askakorean.blogspot.com/2009/03/you-dont-have-korean-name-unless-you-do.html (inget ont om republikaner, men mannen är guld värd – trots sina republikanska dragningar).

    Hälsningar Moa

Leave a Reply

