Uppdaterar lite i efterhand

Det här blir en sammanfattning från ett par av dagarna förra veckan.

DSC08289Det blev lite fika. En tårta av typ tiramisu – då har vi provat det. Jag tycker i allmänhet att det är ganska lätt att bli besviken på koreanska tårtor, för vissa är gudomliga och andra torra som om de stått framme ett par dagar eller så kan de vara smaklösa. Den här var en aningen torr faktiskt.

DSC08291Jag och Yaz hittade ett nytt fik i shoppingområdet Myôngdông. Ibland får man leta lite om man vill fika någon annanstans än på en kedja, och lösningen kan vara att börja titta uppåt – koreanska skyltar hänger ibland ett par våningar över markhöjd.
Så vi började klättra uppåt mot våningen som kaféskylten angav, och fann ett fransk-inspirerat café! Lite som att komma in i en salong av något slag.
Jag beställde iste med citronsmak. Sedan, och det här inträffar då och då när man är med Yaz, så fick vi service. Och det är inte “service” som i den svenska självklara servicen som man faktiskt ska få, för i Korea är service något litet extra plus som man får förutom det som man beställt. Den här gången var det en kula vanlijglass.
Jag vidhåller bestämt att detta inträffar på grund av Yaz, det och alla vänliga leenden man får när man lämnar matställena.

DSC08292

DSC08293

DSC08296Koreanerna håller på med en kampanj som ska lära de boende i Seoul att hålla till höger i tunnelbanan när man går; mest eftersom det blir fullkomlig kaos vid rusningstid och de koreanska tanterna och gubbarna förmodligen sitter hemma och vässar sina armbågar i god tid innan de går utanför dörren vid de tidpunkterna. Mången är den korean som fått uppsöka sjukhus efter att ha mottagit en knuff från en sådan armbåge.
Och som ni ser så går inte kampanjen särskilt bra.

DSC08297Sedan blev det turkisk potatis med fyllning i Hongdae Stay with Kumpir.
Området är lite mysigt småflummigt, tänk Södermalm fast liksom bättre och, tja – mysigare. Så jag gissar att dessa potatisar, som var väldigt lika den svenska varianten fast mindre, kommer att bli the new It-thing om ett tag. Om det inte redan är det!

DSC08298

DSC08299

DSC08300

Jag har en koreansk tant vid ett gatustånd som bland annat har goda koreanska korvar. Just den kvällen när bilden togs så hade hon inga vanliga korvar kvar, men däremot hade hon 순대볶음 som är korvarna stekta som pytt-i-panna med olika goda grönsaker och en stark sås. Dessutom startade hon igång grillen bara för min skull, och eftersom det var stängningsdags så fick jag allt hon hade kvar i stekpannan.

DSC08301

Skåda resultatet! Jag hade i och för lite sig ont i magen ett par dagar efter det här, så nu har jag lärt mig att inte äta samma sak till frukost som jag åt till kvällsmat kvällen innan

DSC08302

Tre sorters sojadryck à 6 kr styck.

3 thoughts on “Uppdaterar lite i efterhand

  1. Silver says:

    Det ser härligt ut! Det låter så spännande allt du gör och jag blir helt klart avundsjuk! Jag måste spara pengar och åka över, men det får bli nästa år! Kram på dig!

  2. kristian says:

    ohh ser ut ha det riktigt bra avis jag blir.

    gar allt bra med boende och skola ?

    far lagg upp lite mer bilder ju ^^

    hur gar det med koreanskan?

    hoppas det gar bra kram

  3. Moa says:

    hejje! koreanskan går bra, klassen är grejt och boendet funkar hyfsat. Jag betalar ju knappt 900:- i månaden så man kan inte vara kräsen ^^
    tänkte krypa över till inkas och fråga angående eventuell förlängning på stipendiet, men vet inte om jag vågar… tror att de hatar mig pga. problem från min skola som slutade med att inkas fick förhandla till sig en morgonklass istället för afternoon class åt mig >_<

Leave a Reply

