It is a book’s world

Livet i Korea börjar att arta sig mer och mer. Jag har hittat två bokcaféer i närheten av lägenheten som liksom bara väntar på att få upptäckas!
Har jag nämnt att jag bor supercentralt i närheten av tre universitet men ändå får pendla typ 40 minuter till skolan?
Och apropå mitt placement test, så behöver vi inte prata om det. Jag kan bara säga att på grund av svininfluensan så togs temperaturen på oss innan vi fick börja provet, och så fick vi tvätta händerna i sprit. Förresten hade de slopat drygt 1/3 av provet på grund av ovanstående influensa. Så istället för att sitta allihopa i en stor aula och skriva vanligt prov så delades vi in i smågrupper där vi fick köa till minimala klassrum, skriva en självpresentation på koreanska och därefter köa igen för att samtala med en koreanskalärare.

Chansen att jag skulle hamna över level 2 sjönk alltså med 75% på grund av svininfluensan. Å andra sidan är nog level 2 i Korea rätt svårt, och förhoppningsvis har jag inte gjort den grammatiken tidigare. Eller så får jag gå nån vecka för att prova på och sedan be att få byta till level 3 eller något om det inte känns bra med grammatiken.
Överhuvudtaget fick jag ett bra intryck av skolan och lärarna. Det ska bli kul att börja skolan.

DSC08276

Jag och Yaz åt japansk curry på ett ställe, till det fick vi miso soppa, saltgurka och kimchi; i högtalarna spelades en svensk discolåt från “Smurfhits” om ni kommer ihåg den 90-talssuccén? Killarna på stället såg rätt bra ut och maten var god, så dit går vi nog igen.

DSC08280

Kvällsmat! Om man är fler än två personer så betalar man ca 35-40 SEK per person och får sin gryta + ris OCH allt på brickan! Valutakursen ligger väldigt bra just nu.

DSC08283Helt plötsligt träffade jag på dessa utklädda herrar mitt i city. Sedan gick kortegen iväg längsmed en trottoar, förhoppningsvis höll de sig i skuggan så att ingen slapp få värmeslag av alla klädlagren. Det är förresten fortfarande varmt och behagligt, idag hade jag till exempel shorts.

DSC08285

Jag har hittat lösgodis i Korea! Och den här ungen stod framför godiset en lång stund och glodde innan han sprang iväg till mamma och ropade. Barn verkar känna igen godis i vilken form som helst, tror jag.

DSC08287

Det här är Kyobo bookstore. Jag gick dit för att hitta brevpapper åt mamma, och upptäckte överväldigande mycket böcker. “Bokaffären” hade även en liten restaurang och ovanstående lösgodis samt en presentavdelning.

DSC08288

Böcker så långt ögat når. Jag vandrade runt och fotade som en utlänning, i vanliga fall försöker jag passa på när jag är med andra utlänningar så att man ser att jag är turist och inte en dåre. Annars försöker jag göra det så diskret som möjligt. Den här bilden togs framför informationsdisken.

DSC08284

One thought on “It is a book’s world

Leave a Reply

