Hemlängtan

http://www.studyinkorea.org/

Om två dagar ska jag ta mitt uppskjutna placement test. Jag längtar faktiskt efter att börja skolan, det trodde jag inte att jag skulle göra. Men det jag saknar är nog rutinerna och att få träffa lite nytt blod och nya människor.
Eller så är jag negativ för att jag känner av en förestående förkylning, jag är lite ruggig men det kan vara vädret. Och trött, men det kan också vara mens eller jetlag. Och ibland känner jag mig snuvig.
Nu bor det en annan människa i vår lägenhet där hemma.

Vi är sex eller sju tjejer som bor i lägenheten här i centrala Seoul. Från USA, Sverige, Tyskland och Nederländerna samt en koreansk manager. Det är inte helt och hållet friktionsfritt, för det är ju olika personligheter med fyra olika kulturer och lika många språk som samsas under ett och samma tak. Men det funkar rätt bra och vi har ingen uppenbar galning bland oss, så jag är nöjd. Det här är faktiskt bättre än jag trodde att det skulle bli, samtidigt som jag inser hur fantastiskt dålig min egen engelska är.
T har värst hemlängtan av alla, men hennes inställning är också ganska kass. Hon gillar att klaga, och att poängterar ofta vikten av respekt eftersom vi bor så nära inpå varandra, och även sina rättigheter. Dessutom är hon i bästa fall alldeles för snäll för sitt eget bästa, i värsta fall enfaldig när det gäller andra människor. Hon också är duktig på att säga exakt vad hon tänker, som att en av tjejerna i rummet borde ge T och N ett par av sina byrålådor eftersom “det är bara rättvist”. Jag funderar på om människan är schizofren eftersom hon ibland kan vara nästan överkänslig och rar men ibland är en socialt inkompetent (verbal) bulldozer som bara bryr sig om sig själv. Det är nog där den största faran för bråk finns faktiskt, själviskhet och social oförmåga i kombination med halvbra engelskakunskaper.

300 meter från vårt hus ligger Ewha Womans university, och ja – det ska stavas så, för på 1700-talet när skolan grundades sade man så på engelska. Så det är inte för att koreanerna bemöter alla fördomar och är hopplösa på engelska.
Men åter till saken: Ewha har en minimal idrottsplats med en liten fotbollsplan och en löparbana. Där har vi början på mina rutiner, för utan rutiner är vi ju faktiskt ingenting.
Igår träffade jag på ett gäng härliga indier som spelade brännboll, med mig som (o)frivillig bollkalle. Alla indier jag träffat på hittills har gett mig en positiv upplevelse.

Och det jag saknar där hemma är inte det som jag skulle komma tillbaka till; för om jag skulle vara i Sverige nu så skulle jag vara ensam, i en för stor lägenhet och ett grått, kallt höstlandskap där svininfluensan smyger runt på gatorna och i folks hjärnor. Sedan skulle jag gå till skolan då och då, och där skulle jag och läraren sitta och missförstå varandras grammatiska meningar på grund av att bådas våra uttal är crap.

Nu är jag i Korea, där det är 20-gradigt väder, om än lite molnigt, och jag äter koreanskt varje dag för en liten peng. Jag kan jogga när jag vill och så träffar jag på riktiga guldkorn som en av portvakterna som alltid hälsar glatt eller det faktum att min hörförståelse håller på att bli bättre. Jag glädjs åt att koreanerna är riktigt nitiska i sin källsortering, och att jag bara behöver gå ett tiotal meter till de leende tanterna i familjerestaurangen på hörnet för att köpa mat.

Men det jag vill ha är en lägenhet med en sambo som jag kan krama när jag kommer hem från skolan. Kunna leka med min hund och somna bredvid min katt, inte behöva prata med föräldrarna över ett sprakande Skype-nät utan kunna ringa dem när jag vill utan att behöva 7 timmars tidsskillnad.

Leave a Reply

