“Moa och tekniken”

För jag har hittat en oerhört rolig funktion på iPhoto! Man kan blurra delar av bilderna, typ delar av ett ansikte så anonyma förbipasserande slipper gå ut med sin ansiktsinformation på bloggen. Och jag slipper visa bilder på folk som råkar gå förbi kameran när jag fotar. Dagens fynd!

Kan komma till pass när jag får andras festbilder insamlade. I fredags var det knytis hos oss, den lilla mysiga skaran växte snabbt till ett 17-tal personer som allihop trängdes och åt i vårt kombinerade kök/vardagsrum. Efter det blev det lite bowling, sedan åter hem till lägenheten i en timme eller två. Hattema, som efterföljdes lite sådär.

I övrigt har mina framtidsplaner ändrats en aning.
Läraren på ena delkursen hjälpte mig att öppna mina ögon när det gällde det här distanspluggandet när jag är i Korea, för min plan var ju faktiskt att läsa femte terminen parallellt med koreanskakursen som jag tar i Korea. Nåväl, efter att ha fått skrivuppgifter som “skriv en jämförelse av konfucianismen vs. kristendomenpå minst 1 A4 på koreanska” insåg jag att jag kommer få magsår om jag faktiskt fullföljer den här dumma idén. Inte minst eftersom det gäller två sådana skrivuppgifter per vecka.
Och sedan ligger tentan på andra delkursen förmodligen på samma datum som min sista tenta på koreanska universitetet. Läraren för den delkursen sade i och för sig att han kunde tänka sig att ändra datumet och sätta det på valfri dag samma vecka. Vänligt, men det låter ändå ganska jobbigt att plugga inför två tentor samtidigt.
Så min plan var alltså denna: strunta att läsa Koreanska V på HT-09, komma hem VT-09 och läsa Östasiens politik och ekonomi I i väntan på HT-10 och Koreanska V, som bara har kursstart på höstterminen. Dessvärre upptäckte jag två små problem i min plan:
1) Min plusreseförsäkring gäller förmodligen bara om jag är knuten till Stockholms universitet.
2) Östasiens politik och ekonomi I startar bara på höstterminen.
Känns det här igen? Det känns alldeles för välbekant faktiskt, lite som när jag fick idén att börja plugga koreanska och upptäckte att de bara hade intagning på höstterminen – det var i oktober -07.

Så nu är planen att ändå läsa den andra delkursen, eftersom den inte kommer att ge mig två helvetiska skrivuppgifter per vecka utan bara en massa helvetiska saker att läsa. Jag har läst ungefär första kapitlet i den boken och ogillar den redan, men vad gör man? Då har jag löst första problemet, att jag måste vara knuten till ett universitet för att försäkringen ska gälla. Nu får ni läsare hjälpa mig med andra problemet, annars kommer jag att läsa något annat i vår. Kanske den där kursen i socialantropologi som jag velat läsa ett tag nu? Eller varför inte sociologi eller internationella relationer?
Okej, det kan låta lite käckt sådär. Men det här känns ju inte alls roligt, vad gör jag nu liksom?!

One thought on ““Moa och tekniken”

  1. Susanne says:

    Lycka till med vad du än gör!! Jag är så glad att du har hittat något som du verkligen vill plugga! Kul med firandet. Roligt att läsa din blogg Moa. Jag har fått äran att skriva en mer seriös blogg åt Forum syd. Ska börja med första inlägget i helgen.
    Kram

Leave a Reply

