Och alla dessa virus

Jag vet inte vad man ska vara orolig för, själva influensan eller ryktena om tvångsvaccinering som går. För tänk om det blir en upprepning på svininfluensan i USA 1976? Även kallad “the swine flu fiasco” eftersom fler dog av komplikationer från vaccineringen än det dog folk från själva influensan. I och för sig är den här influensan nyare och vi är i Sverige, but capitalism is everywhere. Precis som svininfluensan snart kommer att vara; det ena föder ju det andra.
Själv blänger jag numera på folk i tunnelbanan som inte kan hosta eller nysa i armvecket. Thank god för att jag bara går i skolan två gånger i veckan! Förra rusningstiden tror jag bestämt att jag blev lite smittad av något från en idiotisk dam som inte kunde hålla sig till armvecket när hon befann sig bland folk. Lite host och nys, lite trött i huvudet. Kan även bero på att jag suttit för mycket vid datorn, läraren har fått storhetsvansinne och jag måste knåpa ihop 2st A4-sidor om konfucianismen vs kristendomen – på koreanska!

I alla fall, så känns det som om ingen myndighet egentligen vill uttala sig om det här, ingen vill säga rakt ut vad man tror, eftersom man låtsas inget veta. Från myndigheternas sida vill man inte skrämma upp folk, men samtidigt vill man förhindra en förvärrad spridning av smittan. Och därför kommer olika direktiv från alla håll, och sjukvården verkar inte heller fått klara direktiv. Dem som drabbats hårt av influensan kallades först och av vissa för “vem som helst” – men Maria Bryting från Smittskyddsinstitutet påstår i en chatt på Aftonbladet att det är folk från “riskgrupperna (hjärt-, lungsjuka, gravida, svårinställd diabetes, kraftig övervikt, immunsuppresion osv)” som drabbats värst.
Och ska gravida vaccineras, vilka ska få förtur – och hur vet man vilken slags influensa man fått? Och viktigast av allt: ska man sluta ta folk i hand, hur gör vi när vi tackar efter fotbollsmatcherna?
Så i bästa fall blir vi vaccinerade om 3 månader, i värsta fall om ett halvår? Om ett halvår är det mars.

Här kommer jag med en liten film om svininfluensan i USA 1976, från CBS “60 minutes” som bara visades en gång (av “oklara anledningar”). Se den och bli rädda, det är valfritt vad ni blir rädda för.

One thought on “Och alla dessa virus

  1. Susanne says:

    Du vet ju att vår familj är supernegativa till mediciner. Häromveckan köpte jag dock 1 (ett) piller för 160 kr som en läkare skrivit ut. Sedan läste jag att man inte kan få det i Sverige för att det kan orsaka leverbesvär. Kul för mig som älskar vin!
    Han sa “på tisdag är du frisk”. Bullshit. Nu väntar jag bara ut tiden. Medlet hjälpte inte. Kör med värsta äckelörtkuren men mina Maya-arbetskamrater varnade mig för den. Oj, den örten har starka antibiotiska effekter. Drick inte för mycket. Jag kokade örter i vattenoch hällde spadet i en petflaska – drack ett glas mitt på dan – superäckligt. Jag är inte helt bra men överlever lätt för besvären är lindriga. Medicin hjälper nästan aldrig. Tur att man tillhör en släkt som överlevt smittkoppor (det har jag sett när jag släktforskat). Förhoppningsvis skyddar det mot svininfluensa.

Leave a Reply

