Att planera en resa

Min packlista uppgår snart till 2 A4-sidor, mest för att jag envisas med att skriva det mesta på en egen rad. Och idag fick jag panik när jag “insåg” att jag “glömt” att ansöka om visum – vilket jag kommer att göra på plats i Korea. InKas får helt enkelt skicka med en kombinerad guide/tolk som hjälper till att hitta till migrationsverket. Och till Social Welfare Society, där jag ska få ut papper på att jag är adopterad, och därefter få ett utdrag från mitt familjeregister. Och efter det kan jag äntligen ansöka om F4-visum som, om inte redan skett, kommer att påtvinga ett automatiskt upphörande av mitt koreanska medborgarskap – som jag faktiskt inte vill ha. Puh, krångligt värre.

Så innan jag åker måste jag i princip kopiera alla mina egna adoptionspapper ifall jag måste ha ännu mer bevis på min adoption, samt ett par till 3×3-foton och ett nytt pass. Nytt pass är viktigast. Nya foton är definitivt jobbigast, jag tvingades ta ett par nu till skolan – som för övrigt inte nämnt ett ord om visum. Nåväl, priset på 4 foton är svindyra 70:- och dessutom blev jag skum som vanligt. Inte tillräckligt skum för att slänga ut ytterligare 70:- för att få nya, snyggare(?) foton där axelremmen till min väska inte syns. Men lite skum ändå (jag stirrar).

Men idag har jag äntligen beställt flygbiljett tur och retur! Nu när jag tänker på det, så skulle jag kanske ha valt ett senare datum tillbaka ifall jag skulle hitta kompisar som jag vill ta farväl av på ett ordentligt sätt. Men erfarenhet säger att de svenskar som är där, kommer jag så småningom att träffa i Stockholm – och resten kommer jag att adda på ansiktsboken och aldrig höra av mer.

One thought on “Att planera en resa

Leave a Reply

