Don’t cry for Korea

…but Korea will cry for you. Huvudet är fyllt av saker man vill skriva när man kommer från Korea. “Man” equals “jag”.

Tänker på något som Pudding skrev i tidningen Um&Yang för adopterade. Att han och hans biologiske bror är väldigt lika till utseendet, olika i allt annat. En uppvuxen i Sverige och en annan formad i Korea.

Jag ser på min egen familj, på mina egna syskon. Ointresserade av politik, de röstade inte ens i valet men i Korea vinner den som inte har lika många korruptionsskandaler bakom sig som sin motståndare så majoriteten av koreanerna röstar inte; alla syskon är ointresserade av fotboll, mina systrar är ointresserade av all sport – koreanska tjejer ogillar i regel att svettas och anstränga sig när de tränar. “Det kunde ha varit jag” och då känner jag mig faktiskt tacksam över att ha kommit till Sverige.

Lillebror ska bli kampsportsintruktör, vi är de enda som har vår pappas händer och tår. Jag skriver “vår” pappa och “vår” mamma men det är aldrig “min” mamma. Då blir det “mamman” istället, short for “den koreanska mamman”.
Allt annat än intressen är gemensamt med (två av) våra systrar, humor och smak verkar finnas i blodet. Intressen och jämställdhet verkar vara något som formas i våra kulturella ådror istället.

Det var skönt att kunna säga “Hejdå, ses i September!” istället för tårar och att inte veta när man ses igen, om man ses igen.
Just nu sitter jag på trådlöst i Hammarbysjöstad och njuter av solen i mitt osminkade ansikte.
Det sista jag fick i Korea var freebies i en butik där jag köpte presenter till mamma, bland mina gåvor fanns en “whitening” ansiktskräm och ett blekt puder med spf+50.

Jag missade Almedalsveckan. När jag åker till Gotland kan jag kolla på la Liga med storebror, har jag tråkigt kanske jag frågar honom om han röstade blått i “EU-valet”. Hellre ett syskon som röstar “fel” än inte alls.

Leave a Reply

