Jag saknar de svenska bokstaverna

Men nu far jag atminstone sova i en sang. Man vet inte vad man har forran man saknar det, antligen kan jag vrida pa mig som jag vill igen! Dessutom befinner jag mig pa landet. Hade jag varit en infodd stockholmare hade nog denna vistelse blivit en tortyr for mig, men jag ar ju fran gotlandska landsbygden.

Idag har jag atit rullbandssushi for forsta gangen i mitt liv. Dessutom var den en “At sa mycket du vill for 9,900 Won” pa jattekopmarknaden E-Marts restaurangdel. Koreanerna hade hallt underliga saser over de flesta sushibitarna, men dem som det inte var sas pa var ocksa otroligt goda. Vilken fisk!! Inga bilder tyvarr, eftersom det var daligt ljus dar vi satt (det var for mycket ljus).

Mina systrar forsoker kopa saker till mig hela tiden. De drog in mig pa nagot som jag trodde var barnavdelningen, med accessoarer. Visade sig vara vuxenavdelningen. Vuxna svenska kvinnor och vuxna koreanskor verkar inte ha samma smak, jag tycker att deras ar for praliga och foredrar mindre fejkat glitter, rosetter, fejkat bling-bling och rosa pa mina saker. Hittade dock ett par smala, enfargade diadem for ca 20 kr st som de fick kopa at mig.
Det kanske verkar himla bortskamt att beratta pa det sattet; men nar man gatt genom nastintill likadana varuhus pa tva dagar och fatt standiga paminnelser om att man ska saga till nar man ser nagot snyggt, och ALLT man ser ar antingen fult och dyrt, tantklader eller saker som svenska femaringar skulle gilla – ja da sager man till nar man ser nat snyggt, nagarlunda billigt. Mina systrar blev glada, och jag slapp det onda ogat.
Dessa varuhus vi besokt har en stor matmarknad i botten, dar man far ata smakbitar pa vissa saker sa man vet vad man koper. Deras prioriteringar ligger lite annorlunda om man jamfor med sverige, exempelvis kan en hel fruktavdelning sverigestorlek vara tillagnad vattenmeloner.

DSC07267

Min koreanska mamma gav mig en riktigt fet bunt sedlar tidigare pa dagen. En del av mig tankte “skont, nu slipper jag ta ut cash nar jag kommer till Seoul igen” och resten av min hjarna klurar pa ett satt att stoppa tillbaka pengarna i nan av mina systrars vaskor.

Min koreanska pappa gick ju bort forra hosten, ganska plotsligt i en olycka. Sa nagra forandringar har skett, bondgarden mina biologiska foraldrar hade har salts och jag har utvecklat ett undermedvetet hat mot stora bilar, speciellt lastbilar.
Det skumma ar att min koreanska mamma ar hur glad som helst, hon verkar till och med gladare an nan gang tidigare. Dessutom pratar hon om min koreanska pappa i nutid, som “Pappa ar 60 ar” eller “Pappa ar valdigt snall” istallet for datid. I och for sig kan det bara vara sa att hon bara ar en snall manniska som inte vill riva upp gamla sar, och att hon alskar mina systersoner valdigt mycket.
Hon ar en valdigt bra mormor forresten. Antingen blir de flesta foraldrar annu battre far-eller morforaldrar eller sa var hon helt enkelt en valdigt bra mamma nar mina syskon var sma ocksa. Forutom att hon skyller min ena systersons valdsamheter pa att han ar en pojke. Inte okej.
Det kanns jattekonstigt att skriva lite djupare tugg utan kloka vokaler.

Myggorna har ar muterade. Jag trodde det var nan slags jattefluga eller nat som flog runt, nar andra fick panik och borjade skrika “MYGGA!!!” Men de har valdigt effektiva myggbekampare i form av hogwattslampor som branner ihjal kraken nar de flyger for nara. Jag borde kopa en barbar och skicka hem till Sverige.

Och det ar sjukt hur de inte anvander bilbalten har. Annu sjukare hur min ena systerson sitter pa den upphojda ladan mellan forarsatet och passagerarsatet som en liten pall utan bilbalte saklart. Bromsar man in for snabbt kommer han ju att fara in i framrutan, dessa dumma koreaner.

DSC07265(“Sajin” betyder “Photo” pa koreanska for de oinsatta).

2 thoughts on “Jag saknar de svenska bokstaverna

Leave a Reply

