Lost in Seoul

Nu kära vänner, ska jag berätta en liten skillnad med Stockholm och Seoul. Nämligen att tunnelbanorna stänger klockan tolv här, sista tåget går då och sedan går de inte förrän klockan 05 igen.

Karaokeställena här ger ofta extra “service” det vill säga efter varje låt får man poäng (som i Singstar) och gör man tillräckligt bra ifrån sig så får man extratid! Därför är det lätt att glömma bort tiden när man sjunger järnet i ett litet bås. Hrm.
Så kvart i tolv kläcker min kamrat ur sig Sanningen och jag rusar till tunnelbanan. Ovissheten är det värsta, perrongen är nästan tom och det ropas ut saker ur högtalare som jag inte förstår. Har jag missat sista tåget eller…? Paniken är total när jag upptäcker att jag bara har 5000 KRW i plånboken efter karaoken – dvs ca 35 kr och det räcker knappast till taxi.

Men Moa har enormt flyt och koreanerna är ett vänligt folk. Så efter att ha guidats till rätt perrong och hunnit med allra sista tåget så hoppar jag på sista bussen i farten och kan smyga in som en tjuv om natten innan klockan hunnit bli halv ett.
För jag fick ett telefonsamtal av Joon som jag nu bor hos, när jag rusade till tunnelbanan. “Moa var är du?? Pappa tycker inte om att man är ute sent och speciellt inte unga tjejer!!”
Crap. Som tur var sov han när jag kom hem. Och det där gör jag nog inte om i första taget?

Speciellt som att tidigare på dagen hade jag nästan tappat bort mig med buss pga. viktiga utelämnade detaljer (som busshållplatsens fullständiga namn, och att det fanns två sådana hållplatser efter varandra) men moa-logiken sade åt mig att sitta kvar eftersom bussarna här går i en u-sväng tillbaka igen.

2 thoughts on “Lost in Seoul

Leave a Reply

