“Welcome home”

29 maj

“Det sista av regniga, kalla stockholm blev en stressad yuppie som frågade “Situation sthlm”-säljaren om han hade växel.

När jag ska checka in börjar tjejen i båset att hälsa på engelska, men byter till svenska och ursäktar sig snabbt. Det gör inget, och jag ser att hon också är adopterad.
På planet ger den koreanska flygvärdinnan mig fel formulär, det koreanska. Jag ber om det engelska, hon säger inget utan räcker bara över den. På något sätt känns det konstigare att tas för en korean, än det känns att råka behandlas som en icke-svensk.

Om en avgång blir försenad med 45 min skulle svenskar klaga sinsemellan, men ändå finna sig. Koreanerna gör sig istället bekväma vid gaten, börjar äta snacks och beställa in öl.

Efter 10 timmar i luften är det underbart skönt att få använda sin hudkräm. Mums för huden! Jag hamnade bland en skara killar, som pratade oupphörligt. Jag tyckte att det lät som fulla svenskar, tills jag insåg att det var norrmän. Hu.
Och jag var faktiskt osäker på om vi skulle få någon mat i luften, men vi fick både kvällsmat och frukost! Bra, för jag hade bara ätit grötfrukost och ett par mackor under hela dagen. Frankfurts flygplats erbjuder mycket, men det är ont om riktiga restauranger.

Vid migrationskontrollen fyller killen i båset i mitt hela namn, det koreanska också, och frågar om jag var adopterad.
Welcome home” säger han när han räcker mig passet.
Att börja gråta innan man kommit utanför flygplatsen är inte ett bra sätt att börja en koreavistelse”.

7 thoughts on ““Welcome home”

  1. joezorry says:

    Jag hoppas du får det riktigt underbart där!
    Så kanske vi träffs om du skulle till gotland något i sommaren…

  2. Jag tycker det är en fin egenskap att gråta. Jag gråter mycket när jag blir rörd. Det värsta gråtet var när Axel sjöng en Ekorrn satt i granen när han var tre år på dagis och tårarna flödade.
    Gråt på – det är OK, det är bra!

  3. Moa says:

    axel är så söt!! och han är förresten fisk (pisces) ;-)
    men jag vill helst gråta av rätt anledningar, men av nån anledning så gråter jag mest när jag är i korea.

  4. Åh vad fint. Och hemskt på samma gång, antar jag. Blev så glad när jag hittade din blogg – älskar namnet!

    Lycka till i Korea även fortsättningsvis, skall bli roligt att läsa om de fortsatta äventyren och strapatserna!

    I’ll be back!

    Puss o kram
    //Sanna

Leave a Reply

